AT webdesign
Gezondheid

Alles wat u moet weten over Insomnia

Insomnia

Insomnia is een veel voorkomende slaapstoornis waardoor u moeilijk in slaap kunt vallen, moeilijk in slaap kunt blijven, of waardoor u te vroeg wakker wordt en niet meer in slaap kunt komen. U kunt zich nog steeds moe voelen als u wakker wordt. Slapeloosheid kan niet alleen uw energieniveau en humeur aantasten, maar ook uw gezondheid, werkprestaties en levenskwaliteit.

Hoeveel slaap genoeg is, verschilt van persoon tot persoon, maar de meeste volwassenen hebben zeven tot acht uur per nacht nodig.

Op een bepaald moment hebben veel volwassenen last van kortdurende (acute) slapeloosheid, die dagen of weken aanhoudt. Het is meestal het gevolg van stress of een traumatische gebeurtenis. Maar sommige mensen hebben langdurige (chronische) slapeloosheid die een maand of langer duurt. Slapeloosheid kan het hoofdprobleem zijn, maar het kan ook samengaan met andere medische aandoeningen of medicijnen.

U hoeft geen slapeloze nachten te hebben. Eenvoudige veranderingen in uw dagelijkse gewoonten kunnen vaak helpen.

Symptomen

Symptomen van slapeloosheid kunnen zijn:

  • Moeite om ’s nachts in slaap te vallen
  • s Nachts wakker worden
  • Te vroeg wakker worden
  • U voelt zich niet uitgerust na een nacht slapen
  • Vermoeidheid of slaperigheid overdag
  • Prikkelbaarheid, depressie of angst
  • Moeite met opletten, concentreren op taken of onthouden
  • Meer fouten of ongelukken
  • Voortdurende zorgen over slaap

Wanneer naar de dokter?

Als slapeloosheid en doorslaapproblemen het u moeilijk maakt om overdag te functioneren, ga dan naar uw arts om de oorzaak van uw slaapprobleem vast te stellen en hoe het kan worden behandeld. Als uw arts denkt dat u een slaapstoornis zou kunnen hebben, wordt u mogelijk doorverwezen naar een slaapcentrum voor speciale tests. Ookzij die gewoon zitten en binnen 5 minuten in slaap vallen, hebben een slaapprobleem. 

Oorzaken

Slapeloosheid kan het primaire probleem zijn, maar het kan ook met andere aandoeningen samenhangen.

Chronische slapeloosheid is meestal het gevolg van stress, levensgebeurtenissen of gewoonten die de slaap verstoren. Behandeling van de onderliggende oorzaak kan de slapeloosheid verhelpen, maar soms kan het jaren duren.

Preventie

Goede slaapgewoonten kunnen slapeloosheid helpen voorkomen en een gezonde slaap bevorderen:

  • Houd uw bedtijd en wektijd consistent van dag tot dag, ook in het weekend.
  • Blijf actief – regelmatige activiteit bevordert een goede nachtrust.
  • Controleer uw medicijnen om te zien of ze kunnen bijdragen aan slapeloosheid.
  • Vermijd of beperk dutjes.
  • Vermijd of beperk cafeïne en alcohol, en gebruik geen nicotine.
  • Vermijd grote maaltijden en dranken voor het slapengaan.
  • Maak uw slaapkamer comfortabel om in te slapen en gebruik deze alleen voor seks of slaap.
  • Creëer een ontspannend ritueel voor het slapengaan, zoals het nemen van een warm bad, lezen of luisteren naar zachte muziek.

sleep

 

Gerelateerde artikelen

Wat is de beste snurkbeugel?

Wat is mentale gezondheid? Nick de Waard legt het uit.

Stop je met roken? Lees hier alles over de fasen