Op de meeste peuterspeelzalen en basisscholen wordt aan het einde van de ochtend, meestal zo rond 10-en, een tussendoortje genuttigd. De kids krijgen dan een kwartiertje om even een hapje te nemen en de ergste honger te stillen. Dit is een klein maaltje, waardoor het belang hier niet altijd van wordt ingezien. Het nadeel is daardoor echter, dat veel kinderen een ongezond tussendoortje krijgen, zoals koekjes, een liga of in de meest dramatische gevallen zelfs chips. Dit wil jij niet voor jouw kleintje. En dat hoeft ook niet, want wij hebben enkele zeer gezonde 10-uurtjes voor je op een rij gezet.

Fruit

Het beste alternatief is natuurlijk fruit. Fruit is lekker zoet, maar zit ook nog eens vol vitamines. Een lekker stukje fruit als 10-uurtje is dan ook een prima idee. Probeer wel te varieren, want elke dag een appel en een banaan gaat ook vervelen. Kies daarom af en toe ook voor wat meer exotisch fruit, zoals een stuk watermeloen, een takje druiven, of een lekkere mango.

Groente

Je zou het misschien niet zeggen, maar er zijn ook groentes die lekker zijn om tussendoor te eten. Hoe vroeger je hier bovendien ook mee begint, hoe lekkerder de kleintjes het gaan vinden. Een stuk rauwe broccoli vindt geen enkel kind lekker, maar je kunt bijvoorbeeld wel kiezen voor een stuk komkommer, cherrytomaatjes, radijsjes of een lekker zoet stuk paprika.

Gedroogd fruit

Ook gedroogd fruit is een lekker tussendoortje. Dadels, rozijnen, pruimen of abrikozen zijn lekker zoet, maar daardoor niet minder gezond.

Noten

Tot slot zijn ook noten een prima alternatief. Er zitten relatief veel calorieen in, maar ze zitten boordevol gezonde vetten en langzame eiwitten. Dit komt de ontwikkeling van jouw kleintje alleen maar ten goede. Denk hierbij aan ongezouten pinda’s, cashewnoten, of walnoten. Deze noten zorgen bovendien voor een stabilisatie van de bloedsuikerspiegel. Fruit is namelijk gezond en lekker, maar ze zitten wel boordevol suikers.

Leuke aankleding

Het maakt niet uit wat voor eten of drinken je meegeeft, als je het maar leuk aankleedt. Kinderen zullen eerder voor gezond eten of drinken in een mooie lunchbox of drinkbeker gaan, dan voor ‘lekker’, ongezond eten verpakt in zilverfolie.

 

https://www.jutenjuul.nl/