Er zijn veel pedagogen die jaarlijks onderzoek doen naar de ontwikkeling en ook naar het welzijn van kinderen met verschillende leeftijden. Vaak komen zij hierbij tot de conclusie dat buitenspelen heel goed is voor hun sociale ontwikkeling. Maar toch zien we nog te vaak voor komen dat leraren en ouders er voor kiezen lekker makkelijk te doen in plaats van de kinderen lekker buiten te laten spelen. Daarbij speelt de leeftijd ook geen grote rol. Wat opmerkelijk is, is dat het buitenspelen bij zou dragen aan de ontwikkeling van niet alleen de sociale vaardigheden door de contact met andere kinderen, maar ook aan de creativiteit door het verzinnen van spellen en het terug dringen van overgewicht onder kinderen door de beweging die ze krijgen. Kinderen die tussen de middag door de weeks een uur pauze hebben van school en dus naar buiten gaan, blijken ook beter te scoren op school dan kinderen die slechts een half uur middagpauze krijgen. Dit komt omdat de kinderen de tijd nodig hebben om hun boterhammetjes op te eten en daarna even de tijd nodig hebben om even flink uit te razen voordat zij de klas weer terug in moeten en zich weer volop moeten kunnen concentreren. Ook wijst het onderzoek van de pedagogen uit, dat kinderen op deze manier even hun gedachten van school kunnen verzetten, waardoor zij zich onbewust beter kunnen concentreren na de middagpauze en dus betere cijfers gaan halen. Een kanttekening die bij deze bewering gemaakt zal moeten worden is wel dat er genoeg ruimte moet zijn voor de kinderen en dat er eventuele mogelijkheden moeten zijn om te spelen, zodat zij zich voldoende uit kunnen leven. Zo zullen dus vooral basisscholen er dus voor moeten zorgen dat er voldoende ruimte is en dat er eventueel een houten speeltoestel en houten zandbak staan om lekker in te kunnen ravotten.

http://www.buitenspeelgoed.nl